Lataus-FAQ
1. Mistä tiedän, sopiiko Webasto Pure autooni?
Selvitä ensin millainen autosi latausjärjestelmä on; tärkeintä on tietää latauspistokkeen tyyppi (yleensä joko Type2 tai Type1). Webasto Puressa on kiinteä, 4,5m pitkä Type2-pistoke, eikä sitä voi vaihtaa. Tekniset tiedot –sivulta löytyy valintataulukko, joka kertoo perusteet eri autojen latausjärjestelmistä. Pure soveltuu erinomaisesti sekä plug-in hybrideihin että täyssähköautoihin, joissa on käytössä Type2-latauspistoke.
2. Webasto Pure pystyy lataamaan jopa 22kW:n teholla, miksi autoni ei kuitenkaan lataudu sillä teholla?
Pure kykenee syöttämään autolle jopa 22kW vaihtojännitettä. Eri automalleissa on kuitenkin eri kokoisia sisäänrakennettuja latureita, joiden koko määrittelee sen, kuinka paljon auto pystyy todellisuudessa ottamaan vastaan lataustehoa. Plug-in hybrideissä on yleensä noin 3,6kW-tehoinen sisäänrakennettu laturi, kun taas täyssähköautoissa sisäänrakennettu laturi on usein tätä tehokkaampi. Tarkasta eri automallien tiedot Tekniset tiedot -sivulta.
3. Mihin teholuokkaan Webasto Pure kannattaa asennuttaa?
Pure voidaan maksimissaan kytkeä kiinteistön sähkönsyöttöön 32A sulakkeiden taakse 3-vaiheisena (vastaa 22kW:n lataustehoa), mikäli tällainen syöttö on tarjolla. Sähköautot määrittelevät kuitenkin itse, kuinka paljon ottavat lataustehoa vastaan, joten auton sisäänrakennettua lataustehoa suuremmasta lataustehosta ei ole suoraa hyötyä. ”Ylitehokkaasta” laturista ei ole kotilatauksessa haittaa, mutta usein kotilataukseen riittää matalampikin latausteho. Vaikka sähkökytkentä olisikin tehty suurimpaan tehoon, voidaan lataustehoa laskea Puressa ohjelmallisesti myös jälkikäteen. Muista kuitenkin, että lataustehojen muuttaminen on jätettävä sähköalan ammattilaisen tehtäväksi.
4. Kuinka kauan autoni lataaminen kestää Webasto Purella?
Laskukaava ohjeelliseen latausaikaan on yksinkertainen:
Tarvittava energiamäärä [kWh] / latausteho [kW] = latausaika [h]
Kaavalla voidaan laskea esimerkiksi ”tyhjästä-täyteen” latausaika, mutta täyssähköauton akku on harvoin toistuvasti kotona tyhjä, joten tarvittava energiamäärä on usein murto-osa täyden akuston kapasiteetista. Yön yli -latauksessa latausaikaa on reilusti, eikä lataustehon tarve ole niin suuri.
1. Esim. 9kWh:n plug-in hybridin lataus tyhjästä-täyteen 3,6kW:n latausteholla:
9kWh / 3,6kW = 2,5h
2. Esim. 36kWh:n täyssähköauton tyhjästä-täyteen lataus 7,2kW:n latausteholla:
36kWh / 7,2kW = 5h
3. Esim. 36kWh täyssähköauton 50% lataus (=18kWh) 7,2kW:n latausteholla:
(36kWh/2)/7,2kW = 2,5h
Pure toimii latausasemana myös Teslan malleissa. Esimerkiksi monissa Model S-malleissa 22kW:n kytkennällä asennettu Webasto Pure lataa ajoneuvoa noin 17kW:n teholla.
6. Onko Webasto Puressa jonkinlaista datayhteyttä ulkomaailmaan/mahdollisuutta tunnistaa/laskuttaa käyttäjiä?
Puressa ei ole mahdollisuutta sisäisesti kytkeytyä/ottaa yhteyttä ulkopuolisiin datajärjestelmiin. Puressa ei myöskään ole mahdollisuutta tunnistaa ja/tai laskuttaa yksittäisiä asiakkaita RFID-tunnisteella tms. Puressa on ainoastaan kytkentämahdollisuus kiinteään sähköverkkoon. Vuoden 2018 aikana Webasto julkaisee kuitenkin seuraavan mallisarjansa, silloin esimerkiksi OCPP-protokolla ja RFID-tunnistus tulevat saataville.
7. Mitä jos latauksen aikana tapahtuu sähkökatkos, jatkaako Pure latausta katkon jälkeen?
Pure pystyy jatkamaan latausta automaattisesti sähkökatkon jälkeen. Automalleissa voi kuitenkin olla poikkeuksia, jotka eivät kuitenkaan lähde latautumaan automaattisesti ilman käyttäjän pyyntöä.
8. Mitä Puren sähköasennuksessa tulee ottaa huomioon?
Tärkeintä latausasemien asennuksessa on turvallisuus. Asennuta Pure aina ammattimaisen sähköasentajan toimesta. Sähkönsyötössä tulee olla max 30mA vikavirtasuoja mallia A. Laitteessa on sisäänrakennettu tasavikavirran tunnistus, B-tyypin vikavirtasuojaa ei erikseen tarvita. Laitteessa on myös tunnistus vaihejärjestykselle; mikäli sähkönsyötön vaihejärjestys on kytketty virheellisesti, laite ei lataa ajoneuvoa täydellä teholla ja osoittaa virheellisen kytkennän punaisella LED-valolla.